Middels dit bericht informeren wij u over een belangrijke wijziging in ons privacy beleid. Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Uw privacy staat bij ons hoog in het vaandel en we doen er alles aan om uw gegevens veilig te bewaren. Om meer te weten te komen over hoe wij uw gegevens ontvangen, gebruiken en opslaan, verwijzen wij u naar het Privacy Statement op onze website.
+31 70 390 95 90 Treubstraat 1 G 2288 EG Rijswijk

Zorg voor voldoende daglicht op kantoor

Kun je met licht de productiviteit van medewerkers gunstig beïnvloeden? We vroegen het aan Laura Huiberts. Zij promoveerde aan de Technische Universiteit Eindhoven met een onderzoek over het effect van lichtblootstelling op alertheid, vitaliteit en cognitieve prestaties. 

Wat voor invloed heeft licht op de mens?

“Licht kan een gunstige invloed hebben op je lichaam. Hoe meer daglicht, hoe beter je slaapt bijvoorbeeld. En hoe beter je nachtrust is, hoe beter je natuurlijk functioneert. Onze biologische klok – die zich midden in ons brein bevindt – is op bepaalde momenten van de dag extra gevoelig voor licht, met name in de ochtend. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat je op die momenten extra blootgesteld wordt aan licht. Vanaf de middag kun je de lichttoevoer het beste langzaam afbouwen. Eigenlijk ga je dus met het natuurlijke licht mee. Dat betekent dat je ‘s avonds het beste de hoeveelheid licht kunt beperken. Dat is in deze 24-uurseconomie alleen nog niet zo makkelijk.” 

Geen smartphone dus voor het slapengaan?

“Het is inderdaad het beste dat zoveel mogelijk te vermijden. Vooral omdat blauw licht – dat computers en smartphones afgeven – je alertheid vergroten en je slaaphormoon melatonine onderdrukken. Dat wil je natuurlijk niet vlak voordat je gaat slapen. Overigens zijn er wel apps die ’s avonds automatisch een filter gebruiken zodat ze geen blauw licht afgeven.” 

Licht kan dus ook direct effect op je hebben?

“Zeker. Het licht dat binnenkomt via het oog bereikt bepaalde lichtgevoelige cellen in het netvlies die vervolgens signalen afgeven aan delen in het brein, waaronder de prefrontale cortex. Dit deel van het brein zorgt er onder andere voor dat je belangrijke taken kunt uitvoeren op je werk. Mogelijk heeft licht via deze activatie van het brein dus een direct effect op je alertheid, prestaties en concentratie.” 

Hoe kun je dit zelf het beste beïnvloeden?

“Bij het opstaan direct de gordijnen opendoen of even een blokje om voordat je naar je werk gaat. In de winter is het ’s ochtends natuurlijk nog pikkedonker, dus dan kun je het beste binnen veel lampen aan doen.” 

Hoe doe je dat op kantoor?
“Ook op kantoor moet je ervoor zorgen dat je in de ochtend zoveel mogelijk licht tot je krijgt. Studies hebben aangetoond dat de overgang van relatief weinig licht naar veel licht een positieve uitwerking heeft op ons alertheidsniveau en dat kan dus een boost geven aan de prestaties van die dag. Veel licht in de ochtend: daar heb je de hele werkdag profijt van. En je slaapt er ook beter van.”

Wat is je advies aan werkgevers?

“Zorg er allereerst voor dat er zoveel mogelijk daglicht in het kantoor is. Probeer in elk geval de bureaus zo dicht mogelijk bij de ramen te zetten. Als je de hoeveelheid daglicht zou meten, gaat dat elke meter dat je van het raam wegloopt drastisch naar beneden. Daarnaast is het dus belangrijk in de ochtend meer licht te hebben dan aan het einde van de dag. Idealiter heeft een werkomgeving een dynamisch lichtplan dat start met een flinke dosis licht en dit gedurende de dag langzaam afbouwt. En liever geen standaard tl-lampen, maar goede led-verlichting zodat je ook kleurtonen kunt toevoegen aan je lichtplan. Met meer blauw in het lichtspectrum in de ochtend overlopend naar meer rood in het lichtspectrum in de namiddag. Daar krijg je de meest productieve, gezonde en gelukkige medewerkers van.” 

C.V. Laura 

Laura Huiberts promoveerde in februari 2018 op de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) waar ze vier jaar onderzoek deed naar de effecten van lichtblootstelling op alertheid, vitaliteit, cognitieve prestatie en slaapkwaliteit. De bevindingen van dit project leverden belangrijke nieuwe inzichten op voor het ontwikkelen van gezond, dynamisch en gepersonaliseerd licht op het werk. Momenteel vervolgt ze op de TU/e haar onderzoek in dit vakgebied en bekijkt ze of licht- en gedragsinterventies dehoeveelheid en kwaliteit van dagelijkse lichtblootstelling – en daarmee ook welbevinden – positief kunnen beïnvloeden.

 

foto_interview.jpg

terug naar overzicht